Wellnessdecor logo

GA NAAR

Wellnessdecor logo

Effect op cardiovasculaire conditie

EFFECT OP CARDIOVASCULAIRE CONDITIE

Het infrarood thermisch systeem maakt het mensen in rolstoelen of mensen die zich op een andere manier niet kunnen inspannen of die geen oefenprogramma kunnen volgen, mogelijk om een cardiovasculair trainingseffect te bereiken. Er kan zo ook meer variatie in een trainingsprogramma gebracht worden.

Infrarode thermische systemen zijn ook geschikt voor de
opwarming voor het stretchen of voor u een inspannende
activiteit doet. U neemt plaats in uw Health Mate met uw
kleren aan en laat de stralen door uw kleren gaan tot u begint te zweten. Nu bent u opgewarmd om te sporten onder koude omstandigheden. Om maximaal stretchvoordeel te halen uit dit systeem hebt u een 40 minuten durende sauna nodig voor u stretcht. Onderzoek toont aan dat stretchen na een sessie van 40 minuten in het infrarood thermisch systeem een permanente stijging van 0,5 % in flexibiliteit teweegbrengt. Zelfs een sessie van 20 minuten kan een tijdelijke verhoging van de flexibiliteit tot 10% teweegbrengen. Als opwarming zou een infrarood thermisch systeem moeten helpen om blessures te voorkomen en de mogelijkheid om uw trainingsprogramma te volgen of te genieten van een activiteit in de open lucht te versterken. Een infrarood thermisch systeem is ook perfect om op te warmen na een activiteit bij koud weer.

“Velen onder ons joggen om het cardiovasculair systeem te
belasten, niet om beenspieren te ontwikkelen. Regelmatig
gebruik van een sauna kan een gelijkaardige druk op het
cardiovasculaire systeem uitoefenen als een gewone oefening en kan even efficiënt zijn als middel voor cardiovasculaire conditie en verbranding van calorieën.”

- Uit de ‘Journal of the American Medical Association’ - 7
augustus 1981.

Door de diepe penetratie van de infrarood stralen uitgezonden door deze infrarood thermische systemen (meer dan 3,8 cm in de huid), ontstaat er een opwarmingseffect diep in het spierweefsel en in de inwendige organen. Het lichaam reageert op dat diepwarmende effect met een stijging van het hartvolume en de hartslag opgewekt door de hypothalamus. Die nuttige harststress geeft hetzelfde effect als na een cardiovasculaire training en oefening. Medisch onderzoek bevestigt dat het gebruik van een sauna cardiovasculaire conditie opbouwt omdat het lichaam werkt om zichzelf af te koelen. Dat gaat gepaard met een stijging van de hartslag, het hartdebiet en het stofwisselingspercentage.
Uit uitgebreid onderzoek van de NASA (om de waarde van
deze manier van opbouwen van de cardiovasculaire conditie
te bevestigen) bleek begin jaren ‘80 dat infrarode stimulatie
van de cardiovasculaire functie de ideale manier is om de
cardiovasculaire conditie van Amerikaanse astronauten tijdens lange ruimtevluchten te behouden. De doorbloeding tijdens de hyperthermie van het hele lichaam stijgt van een normale 5-7 kwart per minuut naar 13 kwart per minuut.

“In de jaren ‘80 was de invloed van aerobicslessen en
langeafstandstrainingen enorm. Toch was er iets elitairs aan
de manier waarop ‘sport’ werd voorgeschreven: alleen zware
trainingen zouden helpen, u moest uw hartslag doen stijgen tot tussen X en Y en de enige manier was om tot het uiterste te gaan. Daarom dat de meeste echte sportbeoefenaars relatief jong en in goede conditie waren. Veel Amerikanen gingen plots fitnessen, maar ongeveer evenveel van hen viel ook weer af. Zoals eerder vermeld, toont recent onderzoek aan dat u geen marathons hoeft te lopen om fit te worden, 1.000 calorieën per week verbranden is genoeg. Alles is goed, zolang u die calorieën maar verbrandt.”
Uit de ‘Wellness Letter’, oktober 1990, van de Universiteit van
Californië Berkely.